Minggu, 10 April 2016

MASYA`ALLAH !!!! TERNYATA MASIH BANYAK YANG SALAH CARA MANDI WAJIB...INI CARA MANDI WAJIB YANG BENAR !!!! SILAHKAN SHARE

Mandi harus yaitu pengucapan yang mudah disebut, tetapi jangan sampai terkejut apabila dijelaskan banyak umat Islam di tanahair kita yg tak sah mandi wajibnya kerana tidak mengerjakannya dengan benar.






Untuk melakukan mandi mesti yang benar, seorang ini tidak dapat mengerjakannya dengan hanya mandi dengan cara berdiri atau duduk mencangkung sahaja. Demikian sebaliknya, ia mesti dikerjakan dalam kedua2 keadaan untuk membolehkan seorang ini meratakan air ke semuanya anggota tubuhnya yang zahir.

Penolong Pengarah Bahagian Dakwah, Jabatan Perkembangan Islam Malaysia (JAKIM), Uztaz Haji Mat Jais Kamos, 49, menyatakan, bagaimanapun, berdasarkan pada pengalamannya sebagai bekas kadi di Pejabat Agama Islam Gombak Timur dan penceramah, didapati banyak umat Islam yg tidak paham perkara itu.

 " Mengakibatkan, mandi majibnya jadi tidak sah kerana tidak penuhi satu di antara rukun mandi mesti iaitu meratakan air keseluruh anggota badan yang zahir. Bila mandi mesti tidak sah, ibadat yang dikerjakan oleh seseorang ini dapat turut tidak sah. Itu mengakibatkan apabila tidak kerjakan mandi mesti dengan benar, " tegas beliau waktu dijumpai ditempat tinggalnya di Taman Sri Keramat Kuala Lumpur.

Mandi mesti yang sebagai mandi junub atau janabah tidak dapat diliat mudah oleh umat islam. Masing-masing orang yang mlakukannya mestilah tahu dan penuhi rukun2nya. Apabila tidak mandi mesti seseorang ini tidak akan sah.

Rukun mandi mesti ada 3 perkara. Pertama, kemauan. Ke-2, singkirkan najis di badan. Ketiga, meratakan air keseluruh anggota badan yang zahir.

Kemauan mandi harus : " Sahaja saya mengangkat hasar besar kerana Allah Taala.  " Atau " Sahaja saya mandi mesti kerana Allah Taala. "

Kemauan ini di dalam hati dan ia baiknya diikutkan waktu air sampai ke mana2 bahagian anggota badan.

Untuk wanita yang habis haid, kemauan mandi harus yaitu : " Sahaja saya mengangkat hadas haid kerana Allah Taala. "
Ketika untuk wanita yang habis nifas, tekad mandi wajibnya yaitu : " Sahaja saya mengangkat hadas nifas kerana Allah Taala ".

Tekad ini apabila dilambatkan atau waktu seseorang ini memulakannya selepas dia telah bersihkan salah 1 anggota badannya akan menjadikan mandi wajibnya tidak sah. Oleh ini dia mestilah memulakan kembali tujuannya waktu dia mula menyampaikan air keseluruh anggota badannya. Seumpamanya dia miliki kemauan terlebih dulu air sampai ke badan, tekad ini dapat tidak sah. Oleh ini mandi wajibnya tidak sah.

Mengenai rukun mandi mesti yang ke2, iaitu singkirkan najis yang ada pada badan, menurut Ustaz Haji Mat Jais, menurut Imam Nawawi, apabila kita ada najis di badan, najis ini dapat dibasuh serentak dengan mandi mesti. Ertinya bersihkan najis dengan mandi ini dapat disekalikan.

Sebentar rukun mandi harus yang ke3, iaitu meratakan air ke semuanya anggota badan yang zahir, meliputi kulit, rambut dan

BERITA LENGKAP DI HALAMAN BERIKUTNYA

Halaman Berikutnya